torstaina, helmikuuta 02, 2006

Rasismi

Vietin tänään kaksi tuntia kampaajalla ja kun en jaksanut keskittyä juorulehtien tarjontaan, niin mietin rasismia. Törmäsin aamulla rasistiseen terroristimummoon, joka veti pultit muutamalle tummaihoiselle vaihto-opiskelijalle yliopiston lähellä sijaitsevalla kioskilla. Ei sen puoleen, kohteeksi jouduin myös minä , mutta minua ei sentään haukuttu tyhmäksi mutiaiseksi, joka on tullut Suomeen vain viedäkseen kyseisen eläkeläisen eläkerahat. Niin ja kukaan meistä ei tehnyt muuta kuin "häiritsi" häntä kesken eläkerahojen tunkemisen hedelmäpeliin....

Mutta siis joo.. Tämän tunnustaminen oli aikoinaan hankalaa, mutta mäkin olen tavallaan rasisti. Usein huomaamattani ja lähinnä stereotypioiden kautta. Joskus aikoinaan kuvittelin, että kaikenlainen syrjintä kohdistuisi lähinnä ihmisiin, jotka ulkonäöltään poikkeavat "suomalaisista". Mutta onhan näitä kansallisia stereotypioita muitakin. Mulle ongelmia tuottaa ennen kaikkea venäläiset ja mä en voi sille mitään. Erilainen kulttuuri ainakin naisen silmin katsottuna. Mutta joo, nykyään kun omistan muutamia Venäjältä Suomeen muuttaneita tuttavia, ovat käsitykseni tottakai muuttuneet, mutta yhä edelleen usein ensimmäinen ajatus, kun kuulen jonkun olevan syntyperältään venäläinen, on jotain rumaa ja painokelvotonta. Kaikki tuon nyt varmaan arvaavatkin.

Uusi pää ja tunti rankkaa liikuntaa kuntosalilla saa aikaan euforisen, suorastaan leijuvan olotilan. Taidanpa leijailla katselemaan mitä muiden ihmisten blogi elämässä on tapahtunut tänään.

Edit: Klo 20.30 Tervetuloa ajatusmaailmaani. Suora lainaus äsken väsyneessä päässäni itseni kanssa käydystä keskustelusta tulevan viikonlopun leffaillan filmivalinnasta.

-Joaquin Phoenix on Hot.
- Totta.

- Mutta onko se hotinpi kuin Jake Gyllenhaal?
- Ehkä....

- Mutta onko se hotimpi kuin Jake toisen miehen kanssa?`
-EI.

Joo, leffavalinta tuli siis osaltani tehtyä ja joo, tänään on ollut pitkä päivä....

Edit: Klo 20.45 Tässäpä sitten päivän naurut. Cityn sähköpostiini oli tullut tällainen viesti.

" Moi oon 18 vuotias jätkä ja aattelin kyyy että voisitko laittaa mulle
sun pillusta kuvii?? voisin maksaakkin niistä jos ne ovat laadukkaita.

... Et tällästä tänään...

Ei kommentteja: