sunnuntaina, helmikuuta 12, 2006

Rauhallisia päiviä ja levottomia öitä

Eräs ystäväni, jonka olen tuntenut jo yli 20-vuotta, oli saanut tytön viime torstaina. Onnittelut on jo lähetetty.
Mä en vaan tiedä aina mitä tuollaisessa tilanteessa sanoisin. Pelkkä onnittelu tuntuu niin laimealta, mutta toisaalta mä en osaa ruveta kyselemään mitään lisääkään. Mulle riittävä tieto on se, että äiti ja vauva voivat hyvin. En mä halua tietää mitään yksityiskohtia. Ehkäpä tämä johtuu siitä, että en itse halua lapsia. Minulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta, enkä usko, että tuleekaan.

Tämän ikäiselle naiselle vain tuottaa ongelmia keskustella aiheesta, kun omat kokemukset puuttuu. Ikätoverit haluavat puhua lapsistaan tai jos ei niitä vielä ole niin sitten niiden hankinnan vaikeudesta. Olen seurannut nyt jo kauan hyvän ystäväni ja hänen puolisonsa yritystä hankkia lapsia. Sympatiani ovat heidän. Mielestäni omien lapsien hankkiminen on jokaisen ihmisen perusoikeus, mutta ei velvollisuus. Tuntuu varmasti turhauttavalta, kun kerta toisensa jälkeen sanotaan, että mitään vikaa ei missään ole, mutta ei ole lastakaan. Toisaalta olen myös tavallaan taipuvainen samalle kannalle kuin eräs ystäväni, jonka mielestä pareille, jotka eivät saa pitkänkään yrittämisen jälkeen lapsia, yrittää luonto kertoa jotain. Toisaalta välillä en voi olla miettimättä, että minkä takia joidenkin ihmisten on niin helppo saada lapsia, kun eivät pysty niistä huolehtimaan. Mä aina vetoan omalla kohdallani myös siihen, että niin kauan kuin maailmassa on orpoja lapsia, ei mun tartte omia lapsia tähän maailmaan tehdä.

Ihanan rauhallista täällä on ollut. Päivät kuluvat joko tuolla television ääressä, ulkoillen tai lukien. Otin pitkästä aikaa kamerani mukaan ja olenkin napsinut muutamia valokuvia. Ehkäpä niitä nähdään täälläkin jonakin päivänä. Turhauttavaa on vain se, etten kuvia luultavasti jaksa/osaa kamalasti käsitellä, joten en tiedä tuleeko niistä julkaisukelpoisia.

Vanhojen haamujen osaltakin on ollut hiljaisempaa. Hyvä niin. Hyvännäköiset urheilijanuorukaiset ovat kylläkin tehneet unistani lievästi sanoen levottomia, mutta mieluummin minä hirttäydyn lakanoihin kuumasta seksistä uneksien, kuin vanhoja muistoja paeten.

Ei kommentteja: